Ar ugdymas lauke gali pagerinti akademinius vaikų pasiekimus? Faktas, įrodytas mokslinėmis studijomis! Tik kaip pradėti veikti ir ką nuveikti gamtoje su vaikais, kad to pasiektume? Tęsiame straipsnių ciklą apie ugdymą lauke: dalinamės idėjomis, kaip taikyti jį praktiškai.
Dar 2005 metais JAV atliktoje studijoje, ištyrus 255 vaikus iš keturių pradinių mokyklų, buvo pastebėta, kad laukas teigiamai veikia mokymąsi. Viena grupė vaikų buvo ugdoma lauke, kita patalpose. Išvados: lauko ugdymas mokinių testų rezultatus pagerino 27 proc. Vaikai, kurie mokėsi lauke, ne tik geriau atliko užduotis, bet ir labiau pasitikėjo savimi, lengviau užmezgė ryšius su bendraamžiais, sprendė konfliktus, turėjo daugiau motyvacijos mokytis ir mažiau elgesio krizių.
Vaikų atsakymuose apie mokymąsi lauke taip pat buvo paminėtas didesnis susidomėjimas mokslu, savarankiško darbo pomėgis, geresnis savo aplinkos supratimas, užsimezgusios draugystės ir dingęs nuobodulys. Mes atrinkome 8 nenuobodžias pamokų lauke vaikams idėjas, kurias sėkmingai išbandėme „Lauko mokykloje“ ir „Lauko darželyje“:
Judesys ir smegenys. Fizinis judesys išjudina ir intelektą. Pasirinkome savaitės temą – navigacija ir orientacija. Pradinukai bendradarbiavo su priešmokyklinukais, padėjo jiems atlikti užduotį. Pirmiausia reikėjo nusipiešti mokyklos teritorijos žemėlapį. Tada viena komanda kieme paslėpė raidę, pažymėjo ją vėliavėle bei sutartiniu ženklu žemėlapyje. Kitos komandos, sekdamos žemėlapio nuorodomis, ieškojo raidės. Dirbant mišrioje grupėje pavyko puikiai!
Kasdienis konstravimas. Buitis yra tikrai geras mokytojas! Jau ne pirmą kartą pastebime, kad priešmokyklinukams ir pradinukams labai smalsu dalyvauti naujų mokyklos pastatų įkurtuvėse. Vieną kartą, stebėdami, kaip mokytojas suka varžtus į baldus būsimai klasei, jie gavo užduotį: pasiskirstyti į grupes ir surinkti po keletą kėdžių. Veikla buvo tokia įtraukianti, kad dabar kiekvieną kartą, kai mokykla plečia savo klases, rikiuojasi eilės norinčių padirbėti. Galų gale, labai smagu sėdėti ant kėdžių, kurias patys surinko! Kartais konstruojame viduje, kartais lauke, dirbame su įvairiais įrankiais.
Judesys judesyje! Aktyvus judėjimas gali paskatinti aktyvų dėmesį. Savaitės tema – judėjimas. Vaikai iškeliavo į žygį palei Vilnelę ir turėjo pastebėti viską, kas juda aplink. Sustoję piešė tai, kas juda gamtoje: paukštį, upę, vabzdžius ir viską, ką tik akis pagavo.
Muzikos kambarys ir pleneras. Lauko klasės erdvėje įsikūrėme laikiną muzikos kambarį. Atsinešėme skirtingų muzikos instrumentų, rašėme ant lentos natas, grojome, darėme eksperimentą „Vandens muzika“: į stiklainius pylėme po skirtingą kiekį vandens ir tikrinome, ar į juos stuktelėjus lazdele, skambesys skiriasi. O štai žydinčioje pievoje susipažinome su pleneru – piešimu, tapymu, lipdymu gamtoje, stengiantis tikroviškai atvaizduoti tai, ką matome. Surengėme piešimo plenerą ir parodą lauke.
Reklamos kūrimas! Savaitės tema – reklama. Kalbėjome apie verbalinę ir neverbalinę komunikaciją, reklamos atsiradimą, prekės ženklus, influencerius. Paskui vaikai buvo paskirstyti grupėmis ir turėjo įtikinamai pristatyti „parduodamą“ objektą, kurį galima rasti mokyklos kieme. Įsijautę į reklamos pasaulį, susipažinome su kadruote, rašėme scenarijų juokingai reklamai, ją filmavome ir pristatėme. Buvome rašytojai, kūrėjai, režisieriai, viskas viename!
Fizika lauke. Kai darome užduotis gamtoje, bandymus, praktinius eksperimentus, vaikai geriau įsisavina žinias – pavyzdžiui, taip lengva paaiškinti fizikinius dėsnius. Vienas iš pavykusių bandymų: permetus šiurkščią virvę per gruoblėtą medį, sunku pakelti jos gale pririštą net ir nedidelį krovinį, bet, jeigu medyje įtaisai skriemulį, galima pakelti tikrai sunkų krovinį!
Lauko virtuvės šefas. Penktadieniais paprastai gaminame kartu su vaikais. Daugelį patiekalų galima paruošti ir lauke! Pavyzdžiui, šįkart pavakariams ruošėme daržovių salotas su fetos sūriu, medaus ir alyvuogių aliejaus padažu.
Lauko kavinė ir parduotuvė. Jums reikės: idėjos, kokią įstaigą atidarysite, ką pardavinėsite; statinio; darbuotojų; pavadinimo; prekių ar patiekalų; valiutos. Mūsų vaikai dažnai žaidžia lauko parduotuves, kavines, ledaines, auklėtojai prisideda sukurdami „pinigus“, padėdami pasistatyti norimą „pastatą“. Iš pirmo žvilgsnio tai smagus žaidimas, iš antro – labai kūrybiška ir kartais sudėtinga strategija!